کتاب انسان خردمند اثر یووال نوح هراری
نوشته شده توسط : محمد یوسفی

کتاب های تاریخی از پر طرفدارترین کتب در بین علاقمندان به کتابخوانی هستند. در این بین هستند کتاب هایی که تنها به تعریف وقایع گذشته اکتفا نکرده اند بلکه ذهن خواننده را نیز به چالش می کشند. ” کتاب انسان خردمند اثر یووال نوح هراری ” یکی از جنجال برانگیزترین کتب در زمینه تاریخ پیشرفت انسان هاست که روایات و حکایات علمی را به شیوه ای مختصر و روان بازگو می کند.

انسان خردمند نوشته یووال هراری در سال ۲۰۱۱ به زبان عبری در اسرائیل به چاپ رسید. نوع نگاه نویسنده به تکامل انسان در طول تاریخ موجب شد که آوازه کتاب در همه جهان طنین انداز شود. نسخه انگلیسی کتاب در سال ۲۰۱۴ منتشر شده و ترجمه فارسی آن در سال ۱۳۹۶ به چاپ رسیده است.

آشنایی با یووال نوح هراری

Yoval Noah Harari زاده ۲۴ فوریه ۱۹۷۶ از اساتید، روشنفکران و مورخین بنام اسرائیلی است. هراری فارغ التحصیل در رشته دکترای تاریخ از دانشگاه آکسفورد است و هم اکنون به تدریس تاریخ در دانشگاه عبری اورشلیم مشغول است. کتاب انسان خردمند یکی از پر فروش ترین کتاب های تاریخ و علوم انسانی است که توانست جایزه پولانسکی را برای نویسنده به ارمغان آورد. خلاقیت در نگارش تاریخ با استفاده از علوم انسانی و نحوه سوال و جوابی که در لابلای متون به ذهن خطور می کند را در هیچیک از کتب تاریخی دیگر نمی توان دید! نوشته های وی اراده، آگاهی، شعور و خوشبختی را از نگاهی متفاوت، مورد بررسی قرار می دهد.

یووال نوح هراریانسان خردمند اثر یووال نوح هراری

یووال نوح هراری در باب نگارش کتاب می گوید:

” صد هزار سال پیش دست کم ۶ گونه انسانی روی کره زمین زندگی می کردند ولی امروز تنها یک گونه باقی مانده است:

ما”

نویسنده خلاصه ای از زندگی بشر روی کره زمین زا از ۷۰ هزار سال پیش، مورد کنکاش قرار داده است. این کتاب با همه منابع تاریخی، علمی  حتی رمان هایی که پیش از این، خوانده اید یک دنیا فاصله دارد.. هدف ار نگارش کتاب به زبان یووال نوح هراری ، پاسخ به یکی از اصلی ترین دغدغه های اندیشمندان است:

چرا انسان های امروزی دنیا را تحت کنترل خود در آورده اند؟

خلاصه ای از کتاب انسان خردمند اثر یووال نوح هراری

از ۲ میلیون سال پیش که گونه های متعدد انسان اولیه روی کره زمین زندگی می کرد، اهمیت انسان همانند دیگر جانداران بود. گونه های انسان در ابتدا خردمند یا اندیشه ورز نبود! به همین دلیل توان تفکر را نداشت. از این رو انسان فاقد فکر، در اندیشه کنترل چیزی نبود.

این مطلب را حتما بخوانید  کتاب جادوی فکر بزرگ اثر دکتر دیوید شوارتز

انسان خردمندکتاب انسان خردمند

او.لین انقلاب شناختی بشر در حدود ۷۰ هزار سال پیش رخ داد و خردمندی انسان، جان گرفت. پس از آن در ۱۲ هزار سال پیش انقلاب کشاورزی موجب تغییرات زیادی در زندگی بشر شد. در حدد ۵۰۰ سال پیش سومین انقالاب بزرگ بشری به وقوع پیوست که حوزه علم را در بر می گرفت.

در طی دوران تاریخ، تحولات جوامع انسانی منجر به نابودی بقیه گونه ها و باقی ماندن یک گونه انسانی شد! انسان خردمند می خواهد دنیا را تحت کنترل در آورد.

انقلاب شناختی موجب شد انسان‌ها به مرحله‌ای جدید در ارتباط با یکدیگر برسد. مواردی همچون مذهب که قابل دیدن، چشیدن یا لمیس کردن نیستند، نتیجه تفکر انسان خردمند پس از انقلاب شناختی می باشند.

تشکیل گروه ها، شرکت ها یا خرید با پول و .. همگی حاصل تفکر انسان خردمند در عصر حاضر است.

یووال نوح هراری نویسندهنویسنده کتاب انسان خردمند

بخش هایی از کتاب با تصاویر گونه های انسانی، به موضوعات علمی، تاریخی و فلسفی دوران پرداخته است. استقبال عمومی از این کتاب به حدی زیادی است که به نظر می رسد هدف نویسنده  از معرفی کتاب و  تفکر عمیق به جهان پیرامون، به ثمر نشسته است.

عناوین برخی از فصل‌های کتاب عبارتند از:

  • یک حیوان بی‌اهمیت
  • بزرگترین فساد تاریخ
  • ساخت اهرام
  • در تاریخ، چیزی به نام عدالت وجود ندارد
  • رایحه‌ی پول
  • کشف جهل و نادانی
  • ازدواج علم و امپراطوری
  • کیش سرمایه داری
  • چرخ صنعت




:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: